Konferanse

To hele dager spekket med foredrag av høy internasjonal klasse. Dette er programmet for de to dagene med konferanse. EN – foredraget er på engelsk. NO – foredraget er på norsk.

Se programmet for workshopdagen.

Torsdag 16. oktober
08:00—09:00Registrering og kaffe
09:00—09:15
09:15—10:00

Lag vanedannende produkter (EN)

Nir Eyal

Hvorfor sjekker vi Facebook når vi legger oss og rett etter at vi står opp? Hvorfor tenker vi “Google” hver gang vi lurer på noe? Hva er det som gjør Pinterest, Twitter og Instagram til suksesser?

Nir Eyal har oppskriften på hvordan vi kan lage vanedannende produkter som gjør at folk kommer tilbake gang på gang. Triggere, lavterskel interaksjoner og variabel belønning er noen av stikkordene.

10:00—10:15Pause
10:15—10:55

Datavisualisering i praksis (EN)

Brian Suda

Å visualisere data på riktig måte er viktig for å forstå den informasjonen vi har og vil formidle. Brian vil vise oss grunnleggende utforming av grafer og diagrammer og snakker om hvilke som fungerer og hvilke som ikke fungerer. Det å velge riktig diagram for å fortelle den riktige historien kan være vanskelig, men det hjelper med trening.

Ved hjelp av praktiske case viser Brian hvordan din organisasjon kan planlegge kampanjer som inneholder vakre og nyttige data. Om du jobber med backend eller frontend, markedsføring eller salg, er det nyttig å forstå dataene og hvordan de kan visualiseres.

10:55—11:15Pause
11:15—11:35

Gjør teknologien usynlig (EN)

Amber Case

Snart kan mobilen din slå på lysene når du nærmer deg huset ditt og “sjekke inn” på Facebook når du går inn døra. Eller fortelle deg når gjestene dine kommer basert på posisjon og hastighet.

Sanntidsbaserte stedstjenester har gitt oss verktøyene vi trenger for å skape brukergrensesnitt som brukeren ikke trenger å forholde seg til. Teknologien er i ferd med å bli usynlig.

Amber forteller oss hvordan det fungerer, hvordan vi kan håndtere personvern og batterilevetid, og hva som er beste praksis på området. Slik at vi alle kan skape usynlige apper og tjenester til beste for brukerne våre.

11:35—11:55

En digital verktøykasse for merkevarer (EN)

Ana Andjelic

Kunne du tenke deg å gi kundene dine fantastiske opplevelser og knytte varige bånd til merkevaren din? Da må du være villig til å tenke nytt om hvordan du samhandler med kundene. Og du må være åpen for nye perspektiver på hva verdi virkelig er.

Folk er nemlig mer interessert i totalopplevelsen enn av produktet ditt i seg selv. Dette har gitt oss helt nye forretningsmodeller, og vi ser starten på en samarbeidsøkonomi med helt nye digitale økosystemer. Kunder og merkevarer kommer til å dele kunnskap, produkter og ferdigheter på helt nye måter.

Ana forteller oss hvordan merkevarer som Uber, Peugeot og Patagonia har fått det til, og hvordan også tradisjonelle bedrifter og organisasjoner kan klare det.

11:55—13:15Lunsj og mer
13:15—14:00

Bransjedebatt: Hjelp, hvem skal jeg velge til mitt digitale prosjekt? (NO)

Ove Dalen, Eirik Norman Hansen & Anders Christensen, Håkon Fretheim, Johan Bakken

Dølle UX-byrå lager reklamekampanjer, reklamebyråene kjøper digitalbyrå og lager fancy nettsider. Noen gjør alt og blir store konsulent-, reklame- og IT-firma som dekker alt du trenger. Og hva med den nye vinen, de små byråene som fikser alt – mye billigere og med nymotens løsninger gamlingene ikke har hørt om?

Hvordan skal du som kunde vite hvem du skal bruke til hva? Bør du shoppe litt her og der? Og hvor bør du egentlig jobbe? Hvor går egentlig den digitale bransjen?

Vi tar debatten med representanter fra Bekk, Saatchi & Saatchi, Bakken og Bæck, Creuna og Netlife Research.

14:00—14:15Pause
14:15—15:00

Lær deg atomisk design (EN)

Brad Frost

Nå skal nettsidene våre funke like bra på alt fra de minste mobilskjermene til 60 tommers flatskjermer. Responsiv design stiller helt nye krav som både du som lager og du som kjøper design bør kjenne til.

Brad vil gi en innføring i Atomisk webdesign, en metodikk for å skape robuste designsystemer. Atomisk webdesign hjelper oss å bryte ned grensesnittet til enkeltelementer, eller atomer om du vil. Atomene inngår i molekyler som igjen utgjør organismer, osv. Stilguider, kollasjer og biblioteker er noen av verktøyene som holder det hele sammen.

Resultatet er smarte og skalérbare designsystemer, som er lette å vedlikeholde, universelt tilgjengelige og robuste over tid.

15:00—15:15Pause
15:15—15:35

Jakten på superheltene: når suksess handler om skalering (EN)

Johan Brand

Kahoot! er et utdanningsprodukt som lever i skyen. Om man lager tjenester eller nettsteder er problemstillingen og løsningene ofte de samme – å spre det vi lager mest mulig effektivt. For noen år siden handlet det mest om å lage et best mulig produkt, og kvaliteten sørget for en organsik spredning. Nå ligger x-faktoren i evnen til å skalere, dvs gjøre som Uber, Whatsapp, Dropbox og Snapchat.

Johan viser deg hvordan du kan lage et produkt som både begeistrer, innoverer og har nytteverdi langt utover den primære målgruppen. Utgangspunktet er deres eget produkt Kahoot som er et spillbasert læringsverktøy med suksess verden over.

15:35—16:00

Digital oppvarming (NO)

Anders Waage Nilsen

God design skal gjøre verden smartere. Klimakrisen er resultatet av unødvendig forbruk og et usmart energisystem. Lær mer om hvordan digital tjenesteutvikling kan gi viktige bidrag til den helt nødvendige klimaløsningen. Se inspirerende eksempler på hvordan UX (User Experience eller brukeropplevelser som vi sier på norsk) kan åpne nye markeder og skape nye forretningsmodeller som gjør det lønnsomt og stimulerer til grønnere adferd.

Anders som er klimaaktivist og leder av Netlife Research Bergen vil dele perspektiver og god eksempler..

16:00—16:15Pause
16:15—17:00

Faglig fårspill (NO)

Sigrid Bonde Tusvik

Vi beveger oss sakte, men sikkert over til festmodus. Sigrid gir oss en aldri så liten opplæring i å skrive facebookstatuser. Og det blir fysikkshow!

17:00—23:00

Fest

Megaspektrumfestivalfest! Mat, drikke, underholdning, klining i krokene og mer! Alle med konferansebillett har festbillett inkludert. Festen begynner rett etter foredragene er ferdig og er på samme sted.

Fredag 17. oktober
09:00—09:45
09:45—10:00Pause
10:00—10:45

Ta deg vann over hodet (NO)

Ida Aalen, Ida Jackson

Både Ida og Ida har i ung alder oppnådd resultater de fleste av oss bare kan drømme om. Hvordan? Gjennom å prøve og feile, og aldri ta et nei for et nei.

Men når er manglende respekt for autoriteter en bra ting, og når er det det ikke? Og bør du si “nei” når noen ber deg gjøre noe du egentlig ikke kan? Ida og Ida deler tankevekkende perspektiver, lure tips og dyrekjøpte erfaringer.

10:45—11:00Pause
11:00—11:45

Jakten på det perfekte designet (EN)

Joe Leech

Bli med Joe Leech i jakten på “den hellige gral”: Det perfekte designet som gir den optimale brukeropplevelsen.

Med utgangspunkt i nevropsykologi viser han tre ulike aspekter ved det perfekte designet, og lærer oss praktiske strategier for å løse hindringene på veien, én etter én.

11:45—13:00Lunsj
13:00—13:20

Big data i praksis (NO)

Christian Printzell Halvorsen

I fjor kjøpte vi brukte produkter for 4,8 millarder kroner gjennom Finn.no. Og bruktmarkedet er bare en liten del av porteføljen til selskapet som er blant landets ledende innovasjonsbedrifter.

En av hemmelighetene bak suksessen er “Big data”. Christian og teamet hans analyserer og utnytter enorme og komplekse datamengder til å utvikle nye produkter og tjenester med enorm verdi både for brukerne og seg selv.

13:20—13:45

Delingskultur på datarommet (EN)

Even Westvang

Even har vært på safari i det offentlige. Der ble han vettskremt av systemene han møtte og hvor lite de som lager dem tenker på gjenbruk og åpenhet. Og det er faktisk skikkelig viktig. Den mørke materien i serverskapene bestemmer hvor fleksibelt du kan bygge nye tjenester – spunnet rundt brukernes stadige endrede behov.

Delingskulturen endret informasjonsarbeid over natta og det samme har til dels skjedd i utviklerland. Alle som har skjønt det deler kode over en lav sko og sørger for at informasjon kan renne rundt mellom forskjellige systemer.

Så om du trodde du kunne overlate IT-praksis til IT-folka tok du feil. Her får du høre om kravene du må stille slik at dere faktisk får “smidig brukerorientert utvikling” – slik dere skrev i den strategirapporten.

13:45—14:05Pause
14:05—14:30

Fremtidens arbeidsplass (EN)

Jessica Lawrence

En gjennomsnittsperson bruker 90 000 timer av livet sitt på jobben. Vi tenker tidlig på hva vi vil bli når vi blir store og som voksne bruker vi gjerne mer av tiden vår på jobb enn andre ting. Hvem vi jobber for og hvor mye vi jobber har vært klart definert.

Men nå er det et skifte i definisjonen av arbeidslivet. Jessica vil snakke om kreftene som endrer det hele, hva jobb og arbeidsplasser vil være i fremtiden, hvordan dette skiftet vil påvirke oss som mennesker og hvilke egenskaper vi trenger i det nye arbeidslivet.

14:30—14:40

Mediebransjen i omveltning – trussel eller mulighet? (NO)

Torry Pedersen

Et lite innlegg om hvordan vi som jobber med web kan bidra til å endre verden.

14:40—14:50

Bruk av data til å forutsi fremtiden (EN)

Amber Case

Et lite innlegg om hvordan vi som jobber med web kan bidra til å endre verden.

14:50—15:00

Åpen som standard (EN)

Brad Frost

Et lite innlegg om hvordan vi som jobber med web kan bidra til å endre verden.

15:00—Slutten